#PowerofaJob: ESD employee shares how a fellow unemployment worker encouraged her to apply for state work

(en español)

Welcome to #WorkForceWednesday

This week’s story comes from one of our own.   Lyn from our Spokane Unemployment Claims Center shares her experience with a compassionate adjudicator, one of the workers who helps sort out complications with claims.

After helping her with her claim, this ESD employee encouraged her to apply for a job with our agency—she did and she’s worked here for eight years! Here’s the story in her own words:


I’ve worked for ESD’s Unemployment Insurance Claims Center for almost 8 years now after being unemployed for eight long months during the big Recession. It was one of the very few times, but the longest time, I have ever been unemployed.

I’d spent months studying the local newspaper and other resources to look for jobs, attending training sessions at my local WorkSource to learn how to better tailor my resume, sending out numerous resumes and making follow-up calls with my cell phone glued to my side but I got very few interviews and was growing discouraged.

One day, exhausted from months of stress, I called the Claims Center and made a mistake in my claim, resulting in a denial letter. I called the Claims Center in a panic, wanting to set the record straight.  I needed those benefits desperately.

I spoke with an adjudicator who understood immediately what had happened and corrected the issue. I was so relieved I started lamenting about being an older worker with great experience and references but no luck finding a job after many months of looking. “Have you tried applying for a job with Washington state?” he asked. “I am an older worker and love my job.”  I was skeptical. I always thought I needed a major college degree to qualify. “Not necessarily, and not always,” he said. “Just try.”

Thanks to him, I applied with ESD and got the job— and I work here to this day! It was truly an uplifting and heartwarming experience for someone, a state employee, to be so thoughtful and so encouraging to someone he didn’t even know. He is a true gem.

I recently ran across my old unemployment documentation— and discovered that adjudicator still works with ESD. Amazingly, we have worked in the same building at the Spokane Claims Center all these years. I recently told him how much he had affected my life, and in such a positive way.

I will be forever grateful for his caring and compassion for someone that he would never have expected to meet, let alone work with some day.  I know I cannot be the only person he has affected in such a compassionate yet professional way. He is the prime example of our Employment Security Department employees who offer their assistance to unemployed customers who truly need help every day.

¡Bienvenidos! A #WorkForceWednesday!

Esta semana, este artículo proviene de una de nuestras compañeras. Se llama Lyn, del centro de reclamos de Spokane, ella comparte una experiencia vivida con un adjudicador compasivo, —uno de los que ayudan a desenredar complicaciones de reclamos. Después de ayudar con su reclamo, ese empleado de ESD le animó a solicitar el trabajo con nuestra agencia —ella lo hizo y ha trabajado aquí por ocho años.

He aquí su propio relato:

“He trabajado para el centro de reclamos por desempleo de ESD por casi ocho años, esto después de haber estado desempleada por ocho largos meses —durante la Gran Recesión. Fue una de las pocas veces que he estado desempleada, pero ha sido la más prolongada.

“Me pasé meses analizando los periódicos locales y otros recursos de búsqueda de trabajo, yendo a talleres de capacitación en el centro de trabajo local WorkSource, para aprender como dirigir mejor mi résumé y hacer las llamadas de seguimiento, con mi celular pegado a mi lado sin embargo, obtuve pocas entrevistas y me estaba desanimando.

“Un día, agotada por el estrés de varios meses registré mi reclamo y cometí un error, lo que resultó en una carta de denegación. Me entró pánico y llamé al centro de reclamos, queriendo arreglar mi record. Necesitaba esos beneficios en forma desesperada.

“Hablé con un adjudicador que de inmediato entendió lo que había pasado, y corrigió el asunto. Sentí tanto alivio y comencé a lamentar como una trabajadora como yo; de mayor edad, con mucha experiencia y buenas referencias pero, sin suerte para encontrar trabajo a pesar de muchos meses de búsqueda.

— ¿Ha tratado de solicitar trabajo con el Estado de Washington? —él preguntó.

—Yo soy un trabajador de mayor edad y me encanta mi trabajo.

Yo tenía mis dudas. Siempre pensé que para reunir los requisitos necesitaba un título académico avanzado.

—No necesariamente, y no siempre —dijo él; — solamente trate.

“Gracias a él, puse mi solicitud con ESD y obtuve el trabajo, y a la fecha !aquí estoy trabajando! En verdad fue una experiencia revitalizadora y reconfortante el que alguien, un empleado del Estado, fuera tan considerado y tan alentador con alguien a que ni siquiera conocía. —Él es una verdadera joya

“Hace poco, me topé con mis viejos documentos del desempleo, y descubrí que ese adjudicador todavía trabaja con ESD. Increíblemente, todos estos años hemos trabajado en el mismo edificio en el centro de reclamos Spokane. Recientemente, le dije a él cuánto había influido en mi vida, de una forma positiva. Por siempre estaré agradecida por su atención y compasión hacia alguien a quien él no esperaba conocer, mucho menos trabajar con algún día. Yo se, que no es posible que yo sea la única persona a quien él ha impresionado con su forma de ser tan compasiva y profesional a la vez. Él es un claro ejemplo de los empleados nuestro Departamento para la Seguridad del Empleo que ofrece ayuda a los clientes del seguro por desempleo quien verdaderamente ayuda cada día”.

Presentada por: Lynn Godsey, centro de reclamos de beneficios por desempleo en Spokane.

Comment

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s